10 tips voor een goede voice-over
Zo schrijf je een voice-over die je niet over het hoofd zie..hoort!Een visie vatten in een animatie? Een product lanceren met een film? Politieke ontwikkelingen uitleggen met een explainervideo? Wat voor boodschap je ook over de visuele bühne wilt brengen, een bondige, heldere en karakteristieke voice-overtekst maakt veel verschil. Met deze 10 tips van animatiestudio in60seconds is jouw voice-over niet over het hoofd te zie-… horen!
1. Lees hardop voor
Een voice-over tekst is geen geschreven, maar een gesproken tekst. Lijkt een open deur? Blijkt in de praktijk toch best vaak dicht. Dus: print je tekst, en lees hem voor als een stemacteur. Met pauzes, intonaties, stemmetjes – het hele pakket. Ook een goede: opnemen op je telefoon en terugluisteren.
Struikel je over een zin? Dan kan die waarschijnlijk nog beter. Voeg je vanzelf “en” toe bij het voorlezen? Voeg dat dan ook toe aan de tekst. Je maakt het leven van een stemacteur stukken makkelijker. En dat van je kijker ook.
2. Gids je kijker
Je kijker is een kind dat aandachtig luistert. Zorg er voor dat hij nooit zelf hoeft te bedenken waarom iets verteld wordt. Waarom komt de ene paragraaf na de volgende? Zorg dat de verbinding tekstueel wordt aangegeven. Vaak kunnen verbindingswoorden je helpen, of korte vragen waar je dan in de volgende paragraaf antwoord op geeft.
Voorbeeldje?
Veel kosten en veel gedoe dus. Daarom is er Oplossing X. Hoe het werkt? Met Oplossing X kun je heel eenvoudig al je gegevens in één map opslaan. Dat heeft voordelen. Zo hoef je nooit meer twintig notitieblokjes mee te nemen… Daarnaast kun je je gegevens met één druk op de knop delen… En bovendien kun je de map je favoriete kleur geven!
3. Opsomming in drie
De Romeinen deden het al. Toga’s dragen en opsommen in drie. En hoewel het eerste gebruik de tand des tijds niet heeft doorstaan, geldt dat zeker wel voor de tweede. De tricolon dus – een opsomming in drie delen. Dit wordt in animatie vaak gebruikt om voordelen mee aan te geven, of een concreet beeld te geven van een probleem.
Vraag klanten om het bij drie te houden, dit loopt vaak beter in een tekst. Een opsomming met meer dan drie elementen beklijft vaak niet bij de kijker en rest dan ook hetzelfde lot als de toga.
Muizen in de keuken, een weigerend koffiezetapparaat, rottende tomaten…het was nogal een chaos in de keuken.