Stageverslag van Volkan Baysan
Als AV student op het Mediacollege Amsterdam was ik erg opzoek naar een richting die ik op wou gaan. Er waren geen afstudeerrichtingen, dus was het aan mij om uit te zoeken wat ik nou echt leuk vond. Ik wist al dat ik iets met animatie wilde gaan doen door mijn voorgaande stage en daarom had ik besloten om te solliciteren bij in60seconds.
Stagetraject
Normaal gesproken duurt het stagetraject bij in60seconds vijf maanden, maar omdat ik geswitcht was van een ander bedrijf had ik nog maar drie maanden de tijd om mijn eigen animatie te ontwikkelen en aan opdrachten van bestaande klanten te werken. Dit allemaal onder de begeleiding van mijn stagebegeleiders Boriz en Marlies.
Inspiratie
Ik was begonnen met het zoeken naar referentie materiaal, oftewel inspiratie. Het eerste waar ik aan dacht was dat ik een verhalende animatie wou maken en niet zozeer een explainimation of een infographic. Na een hele tijd zoeken was ik op drie ideeën gekomen waarvan twee wegens tijdsgebrek niet gerealiseerd konden worden. Ik wilde een verhaal vertellen met minimalistische art in een industriële omgeving. Ik heb me vooral laten inspireren door Games. Limbo, Machinarium en de concept art van Destiny.
Concept
Ik had veel tijd in het concept gestoken omdat ik van m’n stagebegeleiders had begrepen dat het concept misschien zelfs nog belangrijker is dan een animatie die er gelikt uit ziet. Ik wilde natuurlijk voor beide gaan dus ik heb daar een balans in proberen te vinden. De animatie moest er goed uit zien om te vertonen en het concept moest duidelijk zijn omdat er meerdere verhaalelementen in speelden.
Verhaal
Het speelt zich af in een robotfabriek waar er een balans is tussen de vrouwtjes en mannetjes robots. Zij hebben elkaar op de werkvloer nodig omdat ze beiden beschikken over eigenschappen die elkaar aanvullen. Het assemblageproces van de robots wordt laten zien en daar gaat het bij eentje mis. Deze krijgt geen ogen en kan daarom zijn taak niet uitvoeren. Deze robot wordt vervolgens op een scrapyard gedumpt waar hij voor een verassing komt te staan
“De walk cycle leek in eerste instantie makkelijker dan het was”
Animatie
Nadat ik al mijn vector bestanden animatie klaar had gemaakt kon ik eindelijk beginnen met het animeren. Ik had een aantal dingen die ik goed wou uitvoeren. Dat waren onder andere de walking cycle. De walking cycle leek in de eerste instantie makkelijker dan het was. Dit heeft mij ook het langst geduurd om goed te krijgen. Daarnaast heb ik ook losse montagegereedschap moeten animeren die overigens goed getimed moesten worden en kleine dingen zoals de robot klauwen.
Slot
Ik heb veel geleerd over het animeren van een karakter en hoe je uiteindelijk een wereld eromheen bouwt. Ik was in de eerste instantie puur voor animatie gekomen bij in60seconds maar ik heb daar belangrijke dingen geleerd die mij zeker van pas zullen komen zoals het werken in Adobe Illustrator, conceptontwikkeling, communicatie met collega’s en omgaan met verantwoordelijkheid. Ondanks dat mijn stageperiode korter was dan normaal heb ik het erg naar mijn zin gehad bij in60seconds. Daarnaast heb ik ook heel veel leuke mensen leren kennen die erg behulpzaam waren en bijna altijd wel konden helpen als ik iets niet wist of een vraag had. Kortom ik heb een hele leerzame en diverse tijd gehad hier bij in60seconds.
kom je ook stage bij ons lopen?
Bij ons krijg je de tijd om naast je stage te werken aan je eigen project onder begeleiding van onze animatoren en designers. Lijkt jou dat leuk, of ken je iemand anders die nog op zoek is naar een stage? Neem dan contact met ons op via onderstaande link.