Voorlichting reizigers
GVB AmsterdamGVB is de openbaar vervoerder van Amsterdam. Om aan reizigers, medewerkers en andere geĂ¯nteresseerden uit te leggen wat hun doelstellingen zijn, op welke manier goed openbaar vervoer bijdraagt aan een leefbare Randstad, en waarom het contant geld van de bus verdwijnt, vroeg GVB in60seconds om een animatiestijl te ontwikkelen.
OVER DE KLANT
GVB is de openbaar vervoerder van Amsterdam. En GVB stelt zichzelf hoge eisen. Zo wil GVB de beste stadsvervoerder van Nederland worden, en door haar medewerkers tot de top vijf van beste werkgevers van Amsterdam verkozen worden. Goede communicatie hoort bij het uitdragen van die doelstellingen.
KLANTVRAAG
GVB kwam naar ons toe met de vraag een stijl te ontwikkelen waarmee zij op een lichte wijze een serieuze boodschap konden overbrengen. De animaties zouden zowel voor intern als extern gebruik dienen, van het grootschalig uitdragen van de nieuwe strategie tot het uitleggen aan buschauffeurs hoe pinnen op de bus eigenlijk werkt.
Behaalde resultaten
Voor GVB hebben we een grappige stijl ontwikkeld met veel karakters die ieder een eigen persoonlijkheid hebben. Zo zie je de typische toerist langskomen, uiteraard een dame op de fiets, en een hippe vader. Ook maken we in de stijl soms gebruik van titelshots, op de manier waarop die ook voorkomt op andere uitingen van GVB.
Deze vormen waren ook de inspiratie voor een van de stijlvoorstellen die we aan GVB deden tijdens de stijlontwikkeling. Het leverde een komisch figuur op met een vrolijk karakter, maar stond wel ver van de realiteit. Het tweede voorstel was een semi-realistische stijl, waar we meer persoonlijkheid in kwijt konden maar toch komisch bleef. In deze stijl hebben we veel uiteenlopende animaties ontwikkeld voor GVB.