Infographics Congres 2014
Wist je dat elke Nederlander in wel 300 tot 500 databases staat geregistreerd? Zelfs al zit je in een hutje op de hei, dan zouden het er nog circa 200 zijn! Al onze data wordt opgeslagen, maar hoe visualiseren we deze data eigenlijk? En moeten we al die data zomaar gebruiken? Tijdens het Infographics congres 2014 werd door lezingen en casestudies geprobeerd antwoord te geven op deze vragen.
De introvideo van het congres werd gemaakt door in60seconds stagiaires Ivo Duits en Niels Leenders. De introvideo en presentatrice Petra Grijzen introduceren samen het thema : Homo Infographicus. https://vimeo.com/88696142
Het publiek wordt vervolgens voorgesteld aan Tyra van Mossevelde en Alexis van Dam, zij visualiseren tijdens het congres live de lezingen en cases. Tyra doet dit via sketchnotes en Alexis via mindmapping. Door het applaus uit de zaal te meten, wordt aan het einde van de dag een winnaar gekozen.
10:10 – Het congres wordt afgetrapt door Nicholas Felton. Sinds 2005 publiceert hij elk jaar infographics die hij opmaakt uit data over hoeveel boeken hij leest, hoeveel planten hij heeft laten uitdrogen en hoeveel dieren hij heeft opgegeten. Hij zegt zelf een archeologische blik op data te hebben. Daarbij probeert hij via het ‘hoarden’ van zijn eigen data een indruk te geven van de omvang van persoonlijke data en wat je er eigenlijk allemaal mee kunt doen.
Sketchnote over de lezing van Nicholas Felton, door Tyra van Mossevelde.
John Grimwade – bijna vaste spreker van het congres te noemen – komt dit jaar als alter ego Jack Medway het podium op. Hij steekt direct van wal door de intenties van Felton in twijfel te trekken, want “you can visualize your life, but why the hell would you want that?”. Volgens John ligt het gevaar van jezelf overanalyseren op de loer. Slechte voorbeelden van datavisualisatie bestaan er genoeg volgens hem, maar ook de goede voorbeelden prijst hij.
Lost Cat: A True Story of Love, Desperation, and GPS Technology – door Caroline Paul, illustraties Wendy MacNaughton.
Vervolgens gaat Yael de Haan dieper in op de praktische problemen die ze tegenkomt bij haar onderzoeksproject ‘Every Picture Tells a Story’. Hierin onderzoekt ze het maakproces van een infographic en ziet ze vier soorten samenwerkingen tussen opdrachtgever en vormgever. Ze vraagt zich daarbij af of er genoeg rekening wordt gehouden met elkaars expertise. Een vraag die aan het denken zet over de relatie tussen werkgever en vormgever.
Vormgeefster Stephanie Posavec onderzoekt de relatie tussen data en kunst. Zij ziet zichzelf als data illustratrice, waarbij ze een visualisatie maakt van data met de bedoeling een dieperliggende boodschap bloot te leggen. Hiermee wil ze aandacht vragen voor verborgen patronen in data, zoals de gave Relationship Dance Steps die ze maakte in opdracht voor Facebook.
Mindmap over de lezing van Stephanie Posavec, door Alexis van Dam.
13:50 – De rest van het congres bestaat uit het bespreken van meerdere cases. Thijs Niks vertelt over zijn werk voor onder andere de NRC. Want hoe ga je van papier naar pixels? Volgens Niks ligt de oplossing in het aanbieden van geselecteerde artikelen, vormgegeven voor elk apparaat, gefocust op het lezen van tekst en het bekijken van foto’s. Het wordt duidelijk dat traditionele media hun manier van het vertellen van verhalen moeten veranderen om mee te komen in de moderne tijd. Een nieuwe website bouwen is daarvoor niet genoeg.
Wil jij je data inzetten om gezonder te leven? Dat kan met de app van Human. Renato Valdes legt uit dat met het simpelweg bijhouden van je dagelijkse activiteit je bewegen leuker kunt maken. Grote hoeveelheden data betekenen volgens hem niets, tenzij je weet waar je naar op zoek bent. Dat data nooit zo eenduidig is als het op het eerste gezicht lijkt, laat Jelle Kamsma zien met zijn project Local Focus, waarmee hij datajournalistiek toegankelijk maakt voor lokale en regionale media.Stephanie Posavec’s Relationship Dance Steps project
Wist je dat selfies eigenlijk al honderden jaren bestaan? Moritz Stefaner verzamelde selfies uit vijf steden voor zijn project Selfiecity. Data is niet gelijk aan de waarheid, waarschuwt Moritz, het feit dat je over data beschikt betekent niet meteen dat je gelijk hebt. Gelukkig niet!
Last but not least : Frederik Ruys en Geert Rozinga vertellen over hun samenwerking aan het programma Nederland van Boven deel II. De heren vertellen over de grappige patronen die ze in beeld hebben kunnen brengen, zoals het verband tussen de KNMI waarschuwing voor een sneeuwstorm, de inzet van zoutstrooimachines en de zoekopdrachten naar winterbanden op Marktplaats. De spannende strijd tussen Tyra en Alexis wordt uiteindelijk beslist, Tyra wint! Het Infographic Congres 2014 vormde met zijn inspirerende thema een zinnenprikkelende dag. Dat we allemaal een spoor aan data achterlaten, is ons inmiddels duidelijk. Dat je met data niet meteen de waarheid bezit, en dat je hiermee een verhaal en niet hét verhaal vertelt, is een mooie les om er uit te halen!