60SECONDSSHOPPING
in60secondsDe coronacrisis raakt ons allemaal, maar de één nog net iets harder dan de ander. Wij vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen en daarom besloten wij om de game 60secondsshopping te ontwikkelen. Zo koppelen wij onze expertise aan een goed doel. Hoe, dat lees je hieronder.
DE GAME
Het coronavirus zorgt ervoor dat mensen zich anders gedragen. Op straat, in de omgang met familie, maar ook in de supermarkt. Toen het idee voor een game ontstond, begonnen we direct te brainstormen over hoe we dit erin konden verwerken. Al snel kwamen we uit op een spel dat (uiteraard) zestig seconden duurt en zich in de supermarkt afspeelt. Je moet constant anderhalve meter afstand houden tot anderen, terwijl je zoveel mogelijk boodschappen scoort. Van appels tot wc-papier en van kip tot… Corona’s.
VOEDSELBANK
Het is een game met een knipoog, maar met een serieuze boodschap. Door de coronacrisis hebben steeds meer mensen onvoldoende geld om boodschappen te doen. Tegelijkertijd wordt het voor goede doelen steeds lastiger om geld op te halen, nu collectanten niet meer met de collectebus rondkunnen. Daarom is het mogelijk om na elk spel direct 1,- te doneren aan de Voedselbank. Zo steunen we hen die het in deze tijden extra zwaar hebben.
‘Het is de bedoeling om in zestig seconden zoveel mogelijk boodschappen te scoren, terwijl je constant op anderhalve meter afstand van anderen blijft’
DE ONTWIKKELING
Na de brainstorm gingen we direct aan de slag met de ontwikkeling van de game. Al snel lagen er schetsen, van waaruit een mockup van de game is gemaakt. In dit ontwerpvoorstel krijgt alles vorm: de icoontjes, de verschillende schermen, de schappen in de supermarkt, noem maar op. We hebben gekozen voor een old school look, voor een echte arcade-experience. Met behulp van een raamwerk voor dit type game is de mockup omgetoverd tot een echte game. Het raamwerk biedt alle gereedschap om het spel te maken, zonder dat dit in de weg zit van onze eigen creatieve ideeën.
WAAR ZAT DE UITDAGING?
Tussen idee en livegang zat minder dan een week tijd. En daar zijn we best een beetje trots op. Het is allemaal heel snel gegaan, wat extra lastig is met volle agenda’s en omdat we door de coronacrisis natuurlijk allemaal vanuit huis hebben gewerkt. Ook week dit project inhoudelijk af van andere projecten, waardoor we extra tots zijn op het eindresultaat!
GAMIFICATION
Het ontwikkelen van 60secondsshopping was een intern project, maar in60seconds en zusterbedrijf Getting the picture willen dit in de toekomst groter gaan aanpakken. Ook voor klanten. Met gamification zet je spelelementen in om bijvoorbeeld betrokkenheid, gedragsveranderingen, bewustwording en leren te bevorderen.
Dit kunnen bedrijven meenemen in grote strategie- en verandertrajecten. Dit hopen we met 60secondsshopping ook te bereiken: het maakt spelers op een luchtige manier bewust van social distancing en van (on)gewenst gedrag. Dit nemen zij mee naar de echte wereld, zodat zij de volgende keer dat zij zelf boodschappen doen automatisch meer afstand houden!