Zo begrijpen je klanten die Privacy Policy wél
Zoals iedereen kreeg ik de afgelopen weken een trits e-mails van de bedrijven die mijn persoonsgegevens in hun databases hebben staan. Zij informeren hoe zij omgaan met mijn privacy onder de nieuwe regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Écht duidelijk werd het me niet. Want daar heb je visualisatie bij nodig.
Privacyregels duidelijk en helder uitleggen?
Wat mij daarbij opvalt is dat al deze bedrijven in exact dezelfde bewoordingen een vertrouwenwekkende boodschap proberen te brengen. ‘We zijn transparant in hoe we met uw gegevens omgaan. We leggen u duidelijk uit hoe we uw gegevens verzamelen en verwerken.’ En allemaal doen ze dat op dezelfde manier: er komt vervolgens een uitleg in lange lappen onbegrijpelijke tekst.
Een Amerikaans bedrijf van wie ik software gebruik, schrijft in zijn e-mail dat de verandering van hun nieuwe privacybeleid o.a. inhoudt: ‘reorganized privacy policy that is easier to read and understand. See it here.’ Vol verwachting klik ik op de link om erachter te komen wat ik ga zien. Ik hoop natuurlijk op een mooi visueel overzicht. Nee, het zijn…2.974 woorden! ‘See it here’, is dus eigenlijk – zoals meestal – ‘read it here’. Of om nog preciezer te zijn:
‘please take a couple of hours of your precious time to digest these heaps of jargon and we wish you good luck with understanding this information in all its complexity.’
Het Algemene Voorwaarden probleem
Dit is het klassieke algemene voorwaarden probleem: veel tekst die niemand leest of begrijpt. De transparantie waar al deze bedrijven het over hebben is weinig waard als de rechten van mensen wordt uitgelegd in pagina’s lange, vage juridische teksten waar zelfs juristen op moeten kauwen.
Dit is het klassieke algemene voorwaarden probleem: veel tekst die niemand leest of begrijpt.
Onze privacy is een te belangrijk onderwerp om er op deze manier mee om te gaan. Sterker nog, onze privacy is het meest bedreigde mensenrecht op dit moment. Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis leggen dat haarfijn uit in hun boek Je hebt wél iets te verbergen: Over het levensbelang van privacy.
Als bedrijven de privacy van hun klanten en gebruikers écht zo belangrijk vinden, dan zou je verwachten dat zij moeite doen om daadwerkelijk op een duidelijke en begrijpelijke manier uit te leggen wat klanten en gebruikers moeten weten over hun persoonsgegevens en de bescherming daarvan.
Visueel privacybeleid
En mag ik dan een kleine suggestie doen? Probeer het eens met een concrete en begrijpelijke visuele uitleg met behulp van Legal Design.
Ik zie het volgende voor me. Een helder visueel overzicht op 1 A-4 waarop in één oogopslag is te zien welke gegevens ik bewust deel en welke gegevens ik onbewust deel. Een visueel en begrijpelijk privacybeleid met een antwoord op de 3 belangrijkste vragen, die bij ons allemaal leven.
- wat is de consequentie voor mij van het delen van mijn gegevens?
- hoe worden mijn gegevens precies verwerkt?
- hoe kan ik controle uitoefenen op wat er mijn gegevens gebeurt?wat is de consequentie voor mij van het delen van mijn gegevens?
Privacy is belangrijk. Mensen moeten weten dat de data die je produceert van jou zijn. En zij moeten zich ervan bewust zijn van dat je persoonsgegevens alléén met jouw toestemming mogen worden verzameld én dat je daar zelf controle over hebt.